10. kesäkuuta 2016

Ensimmäisiä treenejä

Aika menee niin nopeasti. Maanantaina Muusalla tuli kuusitoista viikkoa täyteen ja vähitellen se alkaa ymmärtää maailman menostakin jotain. Sisäsiisteys ja yksinolo edistyvät, mutta molemmissa on kyllä vielä tekemistä, ennen kuin voin väittää sen osaavan ne. Sisäsiisteys on aika pitkällä, mutta yksinolon suhteen tuo on kyllä vaikein pentu, joka tässä lähipiirissä on koskaan ollut. Onneksi siinäkin aletaan olla jo voiton puolella.

Kaikessa muussa se kyllä sitten on aika helppo avoimuutensa ja rohkeutensa takia. Joku muu voisi olla eri mieltä, koska onhan sillä nyt aika iso tekemisen tarve, joka on jo purkautunut mm. minun seinääni. Onhan se vähän ärsyttävä, kun se varastaa ihan kaikki tavarat omiksi leluikseen ja tuntuu pitkänkin lenkin jälkeen lataavan patterit muutaman minuutin nokosilla, mutta uskottelen itselleni, että juuri niistä ärsyttävimmistä tulee parhaat treenikaverit.


Muusa on myös todella kiva kouluttaa, koska sillä on aina nälkä, eikä koskaan ole huono hetki leikkimiseen. Olen tehnyt sen kanssa pääasissa erilaisia sheippausharjoituksia ja kohdetyöskentelyjuttuja. Esimerkiksi tasapainotyynyllä keikkumista, koriin menemistä, esineisiin tarttumista ja erilaisia käsikohteita. Myös pohjia tokoon on tehty, mutta nekin olen valinnut sen mukaan, että liittyvät tähän kohdetyöskentelyteemaani.

Sivulletulon pohjia (pepputyöskentelyä) on tehty alustalla ja maatemenon pohjia (kumartamista) kosketuskepillä. Molemmat ovat vielä vaiheessa, mutta en lakkaa hämmästelemästä tuon pennun oppimisnopeutta, sillä lyhyelläkin treenimäärällä on edistytty todella paljon. Olen tosiaan myös sheipannut Muusalle kapulan noutoa ja pitoa.

Toinen mihin olen yrittänyt panostaa on leikkiminen. Irrottamista ja palauttamista on tehty ensimmäisistä päivistä lähtien, koska Muusa tosiaan varastaa kaiken, eikä vahingossakaan tuo mitään minun suuntaani. Muusa ei siis todellakaan ole mikään synnynäinen noutaja. Mutta nyt lelut ovat pikku hiljaa alkaneet tulla takaisinpäin, kun vain sitkeästi olen tehnyt kahdella lelulla leikkimistä. Varmasti myös sheipatulla noutotempulla on tekemistä asian kanssa. 

3 kommenttia:

  1. Hei, laitas videoo tuosta sheippausnoudosta! Mulle koko sheippaaminen on käsitteenä ihan utopiaa, vaikka todennäköisesti sitä teenkin osaamatta vaan nimetä :D Ois kiva nähdä, miltä se näyttää!

    VastaaPoista
  2. Muakin kiinnostaisi miten opetat noudon sheippaamalla? :) Ite aion yrittää rakentaa Danalle noudon sheippaamalla, mutta ihan alkutekijöissä ollaan vielä sen kanssa.

    VastaaPoista
  3. Voi höh kun mulla ei ole videota opetusvaiheesta! Tällä hetkellä ollaan jo niin pitkällä, että Muusa osaa nostaa kapulan maasta käteeni.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Kommenttilaatikkoa saa käyttää keskustelupalstana, yhteydenottolomakkeena ja yleisenä purkautumiskanavana.