18. huhtikuuta 2013

Minun koirani noutaa!

Kämppiksen ollessa yövuorossa tässä parina iltana minä olen viihdyttänyt koiria harjoittelemalla erilaisia temppuja. Olen saanut opetettua Vienan antamaan tassua, Neiran kierimään käskystä ja Kiiran - uskokaa tai älkää - noutamaan. Kyllä, vaikka olin niin epätoivoinen vielä viime viikolla, niin nyt on tapahtunut läpimurto noudon suhteen. Nämä kaksi iltaa minä olen hinkannut ja hinkannut sitä.

Neira onkin ensimmäinen koira, jolle ikinä olen saanut opetettua kierimisen. Olen monesti yrittänyt opettaa sitä Kiiralle, mutta eihän se nyt voi selälleen mennä ja kierähtää, kun sellainenhan on epäilyttävää. Viena puolestaan oppi huitomaan tassullaan paljon noppeammin kuin Kiira tai Neira koskaan. Neiralle opetin tassun antamisen aikanaan kosketusalustalla ja Kiiralle muistaakseni sheippasin pikkuliikahduksista lähtien. Prinssin ja Samban tassun antamisen on isäni aina opettanut.

Kiiran kanssa olen myös sheipannut merkille lähettämistä. Kiira itse asiassa ymmärsi todella nopeasti kartion luokse hakeutumisen. Aluksi se toki yritti tarjota kartion noutamista, koska sitä tosiaan on hinkattu nyt niin paljon, mutta kyllä minä sitten sain napattua sieltä sen oikean käytöksen. Edelleen olen tuon naksuttimen kanssa kohtalaisen hidas. Minulla on myös erittäin huono tapa unohtaa palkan suunnan tärkeys. Vielä kun pari toistoa teemme niin että Kiira oppii menemään aivan suoraan kartion taakse niin sitten aletaan lisäämään etäisyyttä.

Kiira tosiaan on siis oppinut noutamaan. Enää se ei peruuta kapula suussa vaan on viimeinkin tajunnut noutamsien idean. Nyt se osaa jo palauttaa kapulan suoraan sivulleni. Toki noudossa on vielä hiomista. Toistaiseksi se ei osaa hakea kapulaa kovinkaan kaukaa ja kapula putoilee suusta tuon tuostakin, mutta koska liike nyt muistuttaa edes jotenkin noutoa, uskallan alkaa juhlia. Toisin sanoen olen murtanut kirouksen ja onnistunut opettamaan koiralleni noutamisen. Halleluja!

2 kommenttia:

Kiitos kommentistasi! Kommenttilaatikkoa saa käyttää keskustelupalstana, yhteydenottolomakkeena ja yleisenä purkautumiskanavana.