1. marraskuuta 2012

Viinimarjoja ja kaurapuuroa koiralle

Tuossa viikko sitten väsäsin koirille uuden kasvissoseen. Se onkin minun mielestäni melko hauskaa puuhaa ja huomattavasti helpompaa ymmärtää kuin erilaisten sisäelimien vitamiinien laskeminen. Syy tähän lienee siinä, että monen vuoden kanikokemuksella tuo kasvipuoli on tullut minulle tutuksi.

Viime kuukauden kasvismössöreseptit löytää aiemmasta blogipostauksestani Ruokaa luonnosta. Tällä kertaa minä tein ainoastaan yhdenlaista kasvimössöä. Koska pakastin on edelleen pulloillaan syyssadon herkkuja ja koska marjaisat soseet maistuvat Kiiralle parhaiten, tein jälleen kerran yhden erittäin herukkaisen kasvisseoksen. Sooseeseen meni omenaa, jäävuorisalaattia, lehtisalaatti, villirucolaa, kesäkurpitsaa ja viinimarjoja. Huomasin vasta jälkeenpäin, että tällä ertaa en kyllä valinnut kauhean vitaaminipitoisia ainesosia, joten minun täytyy muistaa laittaa ruokaan lisiä erikseen.  Minulla on merilevärouhetta ja nokkosjauhetta.

Kasvissoseaineksia
Kasvissose koiralle

Tässä viime päivinä minä olen paljon miettinyt koiran hiilihydraattitarvetta. Minusta nimittäin tuntuu Kiiralla olevan vatsa edelleen hieman turhan kovana vaikka yksi neljäsosa sen ravinnosta koostuu soseutetuista kasviksista. Kokeilin siis ihan suosiolla lisätä viljaa Kiiran ruokavalioon. Lueskelin erilaisia puuro-ohjeita netistä. Keitin kaurasuurimoita ja sekoitin niihin valmiiksi soseutettuja marjoja. Kauramarjapuuron toivon auttavan Kiiraa hieman tuossa vatsantoiminnassa.

Olen kyllä hieman epäilevä tämä viljan lisäämisen kanssa. Tarvitseeko koira todella viljoja? Itsehän en kannata sitä barfin koulukuntaa, jonka mielestä luita pitäisi syöttää koiralle jopa 80 % vaan uskon siihen, että koira tarvitsee hiilihydraatteja ruoansulatukseensa. Olen kuitenkin ollut ymmärtävinäni, että viljat ovat koiralle kaikinpuolin hyödyttömiä ja viljojen sijaan tulisi suosia vihreitä vihanneksia.

Muutaman mielenkiintoisen artikkelin olen lukenut viime aikoina koiran ruoansulatusjärjestelmästä. Tässä esimerkiksi yksi tätä aihetta sivuava artikkeli. Artikkeli selittää ja pohtii koiran ja suden ruoansulatuselimistöjen eroja. Koira esimerkiksi pystyy paljon paremmin sulattamaan ja hyödyntämään kasviperäistä ravintoa kuin susi.

Olen myös sitä mieltä että, koska koira ei ole susi, ei koiran ruokinnan tulisi perustua suden ruokatottumuksiin vaan se sijaan tulisi katsoa mitä kyläkoirat syövät tänä päivänä. Kyläkoirat syövät tähteitä. Olettaisin näissä tähteissä helposti olevan myös jäänteitä viljasta, joten miksipä sitä ei sinänsä lisäisi koiran ruokavalioon, jos koiralle ei tule siitä mitään oireita?

Koiran raakaruokinnasta on olemassa kymmeniä eri koulukuntia ja tuhansia eri tapoja. Ota tässä nyt selvää mitä tuolle koiralle pitäisi syöttää. Blah. No. Minä olen kuitenkin valmis yrittämään tätä puurolinjaa. Katsotaan mitä tapahtuu. Kuinkas paljon te muut barffaajat annatte hiilihydraatteja koirillenne?

2 kommenttia:

  1. Todennäköisesti Sonylla juuri tuo nappuloista koostuva pääpainoinen viljan syöttö ja lisäaineet ajoivat aikoinaan ripulille jonka vuoksi vaihdettiin barffiin. Nyt Sonylla on pääpaino lihassa koska ei todellakaan sulata 80% luita, juuri ja juuri ehkä 50/50. Kuituina Sony on saanut murren murkinasta ostettua mysliä ja pellavarouhetta aina silloin tällöin lihan sekaan sekoitettuna ja riisiä silloin kun sitä itsekkin syödään. Nyt on ollut pitkään ulostus asiat tasapainossa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vitsit jotasin mysliä munkin varmaan pitäisi ostaa. Tota pellavarouhetta on myös suositeltu mulle aikaisemminkin. Kaurapuuro ei mennyt Kiiralle alas. Vähän vain maisteli sitä. Oli ilmeisesti pahaa. :P

      Poista

Kiitos kommentistasi! Kommenttilaatikkoa saa käyttää keskustelupalstana, yhteydenottolomakkeena ja yleisenä purkautumiskanavana.