9. lokakuuta 2012

Papukaijan kiipeilyteline


Nymfi on ollut minulla nyt kuukauden ja se on nyt selvästi kotiutunut. Nyyti ei vieläkään ole käsikesy, mutta edistystä on tapahtunut, eikä se enää ala huutaa minun lähestyessäni sitä. Nymfi on myös viime aikoina uskaltanut itse lähestyä minua. Seuraava askel olisi saada se syömään kädestäni tai edes hakemaan ruokaa läheltäni. Harmi vain että se ei ole kauhean perso ruualle. 

Nymfin häkin ovi on melko usein auki, eikä minulla silti ole vielä kertaakaan ollut ongelmia saada sitä häkkiin tarvittaessa, sillä Nymfi mielellään viettää aikaa häkissään vaikka ovi olisi auki. Välillä se vain tulee tekemään lentopyrähdyksiä häkkinsä ulkopuolella. Kauheasti se ei edes välitä rakentamastani kiipeilytelineestä häkin ulkopuolella. Ehkä sillä vain on niin virikkeinen häkki että se ei koea tarvitsevansa (vielä) paljoa lisää tekemistä. 

Rakensin Nymfendaalle kiipeilytelineen metsästä hakemasta monihaaraisesta ja kiemuraisesta puusta. Ripustin tuon oksan häkin ja kirjahyllyn väliin katonrajaan. Oksaan laitoin muutamia leikkikaluja. Niitä voi lisätä sitä mukaan kun näihin nykyisiin kyllästytään. Koska kyseessä on kevyt munkkiaratti, en tukenut oksaa mitenkään erityisesti (toinen pää muutaman painavan kivikoristeen alle ja toinen pää häkin pinnojen väliin kiinni) mutta mikäli lintu olisi yhtään painavampi, ripustaisin tämän kyllä tukevammin.

Itse olen kauhean tyytyväinen tähän kipakkaan arattineitoon. Sen tekemisiä on mielenkiintoista seurata ja se on osoittautunut oikein persoonalliseksi yksilöksi. Se on hiljaisempi kuin mihin olin varautunut. Nymfi lauleskelee välillä oikein kivasti sirkuttaen ja visertäen kuulostaen enemmän undulaatilta kuin aratilta, mutta välillä (etenkin jos joku puhuu puhelimeen tai televisiota kuuluu jonkun sarjan alkutunnarimusiikkia) se alkaa raakkua niin että korvissa soi. Sillä on toisin sanoen yhtä kaunis lauluääni kuin minullakin.

papukaija
Nymfi kiipeilytelineessä
Papukaijan kiipeilyteline

3 kommenttia:

  1. Kai olet Lemmikkilinnut Kaijulin jäsen? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse asiassa en ole. Olen hirveän huono liittymään mihinkään yhdistyksiin ja olemaan mukana yhdistystoiminnassa. :D Kaijulin ylläpitämään linturekisteriin olen kuitenkin Nymfin ilmoittanut.

      Poista

Kiitos kommentistasi! Kommenttilaatikkoa saa käyttää keskustelupalstana, yhteydenottolomakkeena ja yleisenä purkautumiskanavana.