28. heinäkuuta 2012

Nameja ja roolipelejä

Tänä viikonloppuna on taas Ropecon. Minulla on Kiira porukoillani hoidossa päivät - siellä se saa juosta kiharoiden kanssa ja nauttia äidin loputtomista rapsutuksista. Tänään menee aika varmasti koko yö roolipelatessa. Kiira lähtisi varmaan mielellään roolipelaamaan kanssamme, sillä se on oppinut oikein uskolliseksi pelinjohtajan apulaiseksi. Apulaisena Kiiran tehtävä on lämmittää varpaita, nukkua kirjojen päällä ja pyydystää noppia.

Kirjatyttö Kiira

Aikani kuluksi opetin eilen Kiiran laittamaan etutassut pesuvatiin. Hyödyllistä. Ajattelin, että olisin saanut sheipattua sen laittamaan sinne myös takajalkansa, mutta ei se oikein ottanut liikuttaakseen niitä. Voisin tänään yrittää uudestaan. Sain minä kuitenkin eilen sen laittamaan etutassut pesuvatiin ja keinuttamaan hieman takapäätään. Ongelmaksi muodostui se, että kun Kiira alkaa liikuttaa takapäätään, se nostaa etujalkansa ulos pesuvadista. Miten minä saisin sen pitämään ne siellä vadissa?

Olen tehnyt aivan liian vähän takapäänkäyttöharjoituksia. Kiira ei oikein tunnu tietävän, että sillä on takajalat. Kokeilin siis heti perään peruuttamisen sheippaamista, jotta Kiira ymmärtäisi namin voivan tosiaan tulla takajalkojenkin liikkumisesti. Peruuttaminen lähtikin ihan hyvin aluilleen. Kiira vain olisi paljon mieluummin tarjonnut peruutusta istuen. Höpsö eläin. 

Minä olen ihan koukussa tähän naksutinkoulutukseen. Ei ole mitään niin hauskaa kuin katsoa kuinka operantiksi opetettu koira tarjoaa erilaisia asioita. Kiira tarjosi pesuvadin puremista, raapimista ja tönimistä, ennen kuin tajusi laittaa tassun sinne. Peruuttamisen kohdalla Kiira tarjosi tassun antamista ja kaapin haistelemista. Molemmissa tapauksissa ei kuitenkaan mennyt kovinkaan kauaa, ennen kuin koira ymmärsi mitä siltä haetaan. 

Meillä on siis ollut sheippailusekoilua eilen. Siitä tulikin mieleen, että olen pitkään etsinyt hyllyyni kirjaa Naksutinkoulutusta koirallesi mutta se tuntuu olevan kaikkialta loppuunmyyty. Minun pitänee siis ruveta katsomaan jotain muita kirjoja. Olisi vain kiva pitää tuollainen perusteos hyllyssä muistuttamassa minua naksutinkoulutuksen aakkosista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! Kommenttilaatikkoa saa käyttää keskustelupalstana, yhteydenottolomakkeena ja yleisenä purkautumiskanavana.